werkgroep

brieven juli 2019

Pierre Espérance leidt in Haïti een organisatie die mensenrechtenschendingen door de staat en gewapende bendes aan de kaak stelt. Er zijn serieuze aanwijzingen dat hij het risico loopt vermoord te worden. We schrijven deze maand een brief aan de minister van Justitie en Veiligheid van Haïti met de vraag Pierre Espérance te beschermen en diegenen die hem bedreigen voor de rechter te brengen. Hier vindt u de voorbeeldbrief.

Salomé Aranda is de leider van de inheemse Kichwa gemeenschap in Ecuador. Met andere ‘Amazonevrouwen’ protesteert ze onder andere tegen de oliewinning die ernstige milieugevolgen heeft voor het Amazonegebied.
Ook zetten de vrouwen zich in tegen seksueel geweld tegen inheemse vrouwen. Salomé deed aangifte bij de politie maar het onderzoek naar de daders schiet niet op. Ze wordt bedreigd maar krijgt geen bescherming. In een brief aan de openbaar aanklager van Ecuador vragen we Salomé en de andere Amazonevrouwen te beschermen tegen geweld en de daders van de aanvallen te berechten. Hier een voorbeeldbrief.

Adressen en een uitgebreidere toelichting vindt u hier.