brieven mei 2024

Deze maand schrijven we een brief aan de autoriteiten in Israƫl waarin we vragen om de vrijlating van de Palestijn Walid Daqqah, die beenmergkanker heeft en terminaal ziek is. Hij heeft zijn oorspronkelijke gevangenisstraf van 37 jaar uitgezeten, maar kreeg 2 jaar extra. Daqqah zou geprobeerd hebben telefoons de gevangenis in te smokkelen zodat medegevangenen contact konden hebben met hun families. Daardoor kan hij zelf zijn familie waarschijnlijk nooit meer zien.

Walid Daqqah

Ook vragen we de minister van veiligheid in China om de Chinese advocaat Gao Zhisheng vrij te laten. Hij wordt al bijna 7 jaar in het geheim vastgehouden. Hij werd opgepakt nadat hij zijn memoires publiceerde, waarin hij schreef over zijn ervaringen als gevangene en onder surveillance in China. Zijn exacte locatie en huidige toestand blijven onduidelijk. Zonder toegang tot een advocaat, en gezien zijn eerdere behandeling in de gevangenis, loopt hij groot risico op marteling.

Gao Zhisheng

Klik op de onderschriften bij de foto’s voor een voorbeeldbrief en klik hier voor een nadere toelichting op de schrijfdoelen.