brieven september 2024

We beginnen het nieuwe seizoen met een brief te schrijven aan de autoriteiten in Pakistan en Tanzania.

In Pakistan gaat het om journalist en dichter Ahmad Farhad.

Hij wordt onder meer beschuldigd van terrorisme en kan 10 jaar cel krijgen. Farhad deed verslag van grootschalige protesten in Kasjmir voor economische rechten. Volgens de autoriteiten zou hij haatzaaiende berichten op social media hebben geplaatst. In werkelijkheid wordt hij alleen maar aangepakt omdat hij felle kritiek uit op de regering en het leger. We vragen in een brief aan de autoriteiten om het intrekken van de aanklachten tegen hem.

De 84-jarige Oriaisi Pasilance Ngiy’o (Ole Ngiy’o) uit Tanzania protesteerde op 10 juni 2022 met zijn Masai-dorpsgenoten tegen Tanzaniaanse veiligheidstroepen die hun land wilden innemen. Agenten schoten met kogels en traangas op de Masai. Ngiyó werd in beide benen geschoten. Zijn familie zag hem voor het laatst hulpeloos op de grond liggen. Even daarna sleepten agenten hem in een politieauto. Niemand heeft hem sindsdien gezien of gehoord.

We schrijven een brief naar de president van Tanzania waarin wij haar oproepen onmiddellijk duidelijkheid te geven over het lot van Ole Ngiyó.

Klik HIER voor een nadere toelichting op de schrijfdoelen, en klik op de namen van de betrokkenen voor een voorbeeldbrief.