Amnesty in actie voor mensenrechten in Appelscha

Niet zo heel ver van ons land staan mensenrechten onder druk, bijvoorbeeld in Polen, Hongarije en Turkije. Ook andere Europese landen nemen wetten aan die mensen en organisaties onderdrukken.

Neem op Koningsdag even tijd om in actie te komen en mensen die opkomen voor mensenrechten te ondersteunen. Je kunt bij de Amnestykraam op de vrijmarkt in Appelscha verschillende petities ondertekenen.

Eén ervan is voor dertien Poolse vrouwen die terechtstaan omdat ze een spandoek omhooghielden tijdens de viering van de Poolse Onafhankelijkheidsdag in 2017. De viering trok veel mensen die fascistische en racistische symbolen bij zich droegen en vroegen om een ‘wit Polen’. Op het spandoek van de vrouwen stond de tekst ‘Stop fascisme’.

In een andere petitie wordt gevraagd om gerechtigheid voor de Griekse activist Zak Kostopoulos. Hij overleed in aanwezigheid van de politie, en zijn familie heeft geen vertrouwen in het onderzoek dat is ingesteld naar zijn dood.

Voor meer informatie en/of interviewverzoeken kunt u contact opnemen met Karin Tersmette, voorzitter werkgroep Amnesty Ooststellingwerf, tel. 06 21536172