Amnesty Ooststellingwerf schrijft voor jongeren tijdens Write for Rights 2019

Op 10 December is het Internationale Dag van de Rechten van de Mens. Op deze dag komen wereldwijd honderdduizenden mensen in actie en schrijven brieven voor andere mensen die onrecht is aangedaan.

Tijdens de Write for Rights 2019 besteedt Amnesty International speciale aandacht aan kinderen en jongeren. Er worden brieven en kaartjes geschreven voor tien jongeren uit Canada, China, de Filippijnen, Nigeria, Zuid-Soedan, Mexico, Iran, Griekenland, Wit-Rusland en Egypte.

Bijvoorbeeld voor de 23-jarige Iraanse actrice Yasaman Aryani. Zij deed op Internationale Vrouwendag 2019 iets heel moedigs. Ze deelde bloemen uit aan vrouwelijke treinpassagiers en droeg daarbij geen hoofddoek. Yasaman vecht voor een wereld waarin vrouwen zelf kunnen kiezen welke kleren ze dragen. In Iran kan dat niet. Yasaman kreeg 16 jaar cel, waarvan ze er minstens 10 moet uitzitten.

Emil Ostrovko (18) uit Wit-Rusland is ook een van degenen voor wie Amnesty gaat schrijven. Hij is veroordeeld tot 8 jaar gevangenisstraf voor een ‘drugsmisdrijf’ dat hij nooit begaan heeft. Emil wil graag studeren, maar mag in de gevangenis zijn middelbare school niet afronden.

In Ooststellingwerf gaan we voor al deze mensen brieven en kaartjes schrijven. Dat doen we op drie dagen: op 7, 8 en 10 december.

Op 10 december om 12 uur geeft burgemeester Harry Oosterman van Ooststellingwerf de aftrap in de bibliotheek in Oosterwolde. Daar schrijven we dan tot 16.00 uur.

Maar je kunt ook terecht op andere plaatsen in de gemeente::

op zaterdag 7 december in Oldeberkoop in de MFA MeJander, Willinge Prinsstraat 24, van 13.00 tot 17.00

op zondag 8 december bij Groen Goed Menken, Kruisweg 36 in Haule, van 13.00 tot 17.00 uur

op dinsdag 10 december, de Dag van de Rechten van de Mens, zijn we op drie plaatsen aanwezig: Niet alleen in de bibliotheek van Oosterwolde, aan de Quadoelenweg 29-B, van 12.00-16.00, maar ook:

bij de Bruna in Oosterwolde, Stationsstraat 19, van 14.00 tot 16.00 uur

in de bibliotheek in Appelscha, Riemsoord 42, van 14.00 tot 16.00 uur.

Kun je niet komen maar wil je wel meedoen met de actie? ga dan naar https://www.amnesty.nl/write-for-rights en onderteken online een brief!