Amnesty vraagt inwoners van Ooststellingwerf om mee te schrijven tegen onrecht

Ook in Ooststellingwerf doen we rond 10 december weer mee aan de Write for rights-actie van Amnesty International. Ook nu gaan we weer brieven schrijven voor mensen die ten onrechte vastzitten of worden bedreigd vanwege hun werk, mening of om wie ze zijn. En ook dit jaar doen we dat weer coronaproof. We organiseren geen bijeenkomst in de bibliotheek of op een andere plek, maar iedereen schrijft gewoon thuis. Voor degenen die meedoen met de maandelijkse brievenschrijfactie van Amnesty hebben we een schrijfpakket besteld. Dat zijn er in totaal meer dan 160!

Maar iedereen kan meedoen met deze actie. Ga naar https://www.amnesty.nl/write-for-rights, bestel je eigen schrijfpakket en help mee!

Dit jaar komt Amnesty International onder andere in actie voor de 16-jarige Mikita Zalatarou uit Belarus (Wit-Rusland). Hij stond op een vriend te wachten toen hij verzeild raakte in een demonstratie waar hij niks mee te maken had. Hij werd gearresteerd en ervan beschuldigd een molotovcocktail naar de politie te hebben gegooid. In gevangenschap werd hij geslagen en kreeg hij elektrische schokken toegediend, terwijl hij epilepsie heeft. Ondanks gebrek aan bewijs werd Mikita veroordeeld tot 5 jaar gevangenschap. We schrijven voor Mikita’s vrijlating.

Ook schrijven we voor Wendy Galarza uit Mexico. Zij is een activist en demonstreerde in november 2020 voor gerechtigheid in de zaak van de moord op een vrouw die Alexis heette. Tijdens de demonstratie begon de politie te schieten. Wendy werd geraakt door politiekogels. Ze diende een aanklacht in tegen de politie. Maar degenen die ervan verdacht worden verantwoordelijk te zijn voor de schoten, zijn nog niet vervolgd. We schrijven voor gerechtigheid.