Dit jaar staat Amnesty op koningsdag in Appelscha

Op 27 april staat de werkgroep Ooststellingwerf van Amnesty International de hele dag in Appelscha met een kraam. Op deze feestelijke dag wil de werkgroep aandacht vragen voor mensen die omwille van hun acties vóór de mensenrechten beschuldigd, vervolgd of zelfs gevangen genomen worden. Dat gebeurt gelukkig niet in Nederland, maar er zijn steeds meer landen waar de mensenrechten onder druk staan.

Amnesty hoopt dat veel bezoekers van de fesitiviteiten in Appelscha even bij de Amnestykraam langs zullen gaan om hun handtekening te zetten onder een van de petities.

Dit jaar voert Amnesty in Appelscha actie voor de vrijlating van de Chinese advocaat Wang Quanzhang, die in augustus 2015 is opgepakt omdat hij de belangen behartigde van een spirituele beweging en van activisten die corruptie willen aanpakken. We weten niet hoe het met hem is, zijn advocaat en familie mag hem niet bezoeken.

Daarnaast is er een petitie voor Azza Soliman uit Egypte. Azza zet zich in voor de rechten van vrouwen in haar land, en vooral voor slachtoffers van huiselijk geweld en verkrachting. Onlangs werd ze beschuldigd van corruptie en ze kan tot 15 jaar gevangenisstraf veroordeeld worden. We roepen de Egyptische president op haar niet te vervolgen.