Werkgroep Amnesty Ooststellingwerf is 50 jaar!

Wij vierden 31 mei j.l. het 50-jarig bestaan van de werkgroep. Er was Amnestytaart en drie mensen van het eerste uur (Harmien en Gerard Floor en Jelly Geertsma) waren aanwezig om te vertellen hoe het vijftig jaar geleden begon.

Vlnr: Harmien Floor, gastvrouw en huidig werkgroeplid Harma Oosterhof, Gerard Floor

Wim Seinstra, leraar op internaat Aekinga, kwam uit Amsterdam en vond dat er hier ook een Amnestygroep moest komen. Ze begonnen met een groepje dat schrijfavonden organiseerde in Harambe (Appelscha), het jongerencentrum van destijds.

Daarnaast vertelden ze op avonden van de plattelandsvrouwen (nu: Vrouwen van nu) over het werk van Amnesty, en dat deden ze ook op middelbare scholen.

In Harambe organiseerde Harmien Floor een moederclub met crèche: vrouwen met kleine kinderen dronken daar koffie en schreven een brief. Op 10 december, de dag van de mensenrechten, was er een fakkeloptocht. In Oosterwolde ging men schrijven in het Anker.

De oprichters van de werkgroep vinden dat de belangrijkste activiteit was en nog steeds is het schrijven van brieven voor mensen die vanwege hun opvattingen gevangen zitten of bedreigd worden. Ook vinden ze dat we gezien en gehoord moeten worden. Wij mogen hier vrij praten, dat is in andere landen vaak heel anders.