brieven juli 2023

In juli schrijven we brieven naar Marokko en naar Thailand.

De Marokkaanse mensenrechtenadvocaat en oud-minister voor Mensenrechten Mohamed Ziane kreeg op 21 november 2022 een celstraf van 3 jaar opgelegd na een oneerlijke rechtszaak. Hij zit sindsdien in eenzame opsluiting. Hij wordt zeer waarschijnlijk gestraft omdat hij activisten, journalisten en slachtoffers van mensenrechtenschendingen bijstond. We vragen de Marokkaanse autoriteiten om vernietiging van zijn veroordeling. Een voorbeeldbrief vindt u hier.

Thaise autoriteiten klaagden 284 minderjarigen aan die vreedzaam voor hun mening uitkomen. Zo kreeg de Thaise lhbti-activist Thanakorn ‘Petch’ Phiraban tot 3 jaar cel voor het beledigen van de koning. Ook lopen er onderzoeken naar de 18-jarige landerechtenactivist Chan Tonnamphet en ‘Sand’ van 17, die vreedzaam deelnam aan een demonstratie. De 15-jarige activist ‘Yok’ hangt 15 jaar cel boven het hoofd, ook vanwege majesteitsschennis. Het zijn tieners die enkel hun mening uitten tijdens demonstraties of online.

We roepen de autoriteiten van Thailand op om de minderjarigen niet te vervolgen en vrij te laten. Een voorbeeldbrief vindt u hier.

En voor een toelichting op de schrijfdoelen: klik hier.