brieven september 2023

Zomer bijna voorbij… we gaan weer schrijven! Deze maand voor Irina Danilovich in Rusland en onschuldige burgers in El Salvador. Klik hier voor een toelichting op de schrijfdoelen van deze maand.

Irina Danilovich bracht misstanden binnen de gezondheidszorg op de Krim naar buiten. In april 2022 werd ze  ontvoerd door de Russische veiligheidsdienst en gemarteld om een bekentenis af te dwingen. Dat lukte niet, dus plaatsten ze explosieven in haar eigendommen. Daarvoor kreeg ze 7 jaar cel opgelegd.

Het gevangenispersoneel weigert Danilovich goede gezondheidszorg te geven. Ze is bijna doof door een blijvende oorinfectie. Daarom ging ze in maart 2023 in hongerstaking. Ze werd voor even naar het ziekenhuis gebracht. Daar bleek dat ze spoedeisende hulp nodig heeft. Die wordt tot op de dag van vandaag niet gegeven.

We vragen om haar vrijlating en om medische hulp voor haar. Klik hier voor een voorbeeldbrief.

El Salvador

In maart 2022 stelde de overheid van El Salvador de ‘State of Exception’ in, met als doel bendegeweld te bestrijden. In de realiteit leidt deze ingreep tot het schenden van mensenrechten. Meer dan 60 duizend mensen zijn opgepakt en vastgezet zonder eerlijk proces. Soms omdat ze een crimineel verleden hebben, een tattoo hebben of gewoonweg uit een arme buurt komen.

We schrijven een brief (hier een voorbeeldbrief) aan de president van El Salvador waarin we hem oproepen om de ‘State of Exception’ te beëindigen en mensenrechten niet meer te schenden.