brieven november 2023

In november schrijven we een brief naar de autoriteiten van Canada en Sierra Leone.

Protesterende Wet’suwet’en

In Canada protesteren de Wet’suwet’en tegen een gasleiding onder de Wedzin Kwa-rivier op het grond van hun voorouders. Ze zijn bang voor vervuiling en gaven geen toestemming voor de bouw. Negen van hen hangt nu een celstraf boven het hoofd omdat een rechter hen beval bij de bouwplaats weg te blijven. Ze verdedigen enkel hun landrechten.

Sinds eind 2021 bezetten de Wet’suwet’en de bouwplaats. Ze hebben op hun grond kampen opgezet om zo de bouw een halt toe te roepen. De landverdedigers worden door de politie en beveiligers van het gasbedrijf dagelijks lastiggevallen en hardhandig opgepakt.

We roepen de autoriteiten in Canada op de aanklachten tegen de Wet’suwet’en landverdedigers te laten vallen.

Sierra Leone

In augustus 2022 braken in heel Sierra Leone grote protesten uit vanwege de armoede in het land. De protesten liepen snel uit de hand en de politie greep met harde hand in. Agenten schoten in het rond. Daarbij werden meer dan twintig demonstranten en bijstanders gedood. Ook kwamen tijdens de protesten 6 agenten om het leven. Meer dan 500 demonstranten belandden zonder eerlijke rechtszaak in de gevangenis. Honderden demonstranten zitten na een jaar nog steeds vast, zonder enig bewijs tegen hen. De dood van de demonstranten en bijstanders is nog steeds niet onderzocht. Familie mocht de lichamen van hun geliefden niet zien en niet eens bij de begrafenis aanwezig zijn.

We roepen de autoriteiten van Sierra Leone op om de gevangen demonstranten een eerlijk proces te geven en de dood van de overleden demonstranten te onderzoeken.

Klik op de bijschriften voor een voorbeeldbrief, en klik hier voor een toelichting op de schrijfdoelen van deze maand.