brieven mei 2023

Onderzoek moord op journalist Divela
Op 16 januari 2019 werd de Ghanese journalist Ahmed Hussein Suale Divela doodgeschoten. De schutters raakten hem drie keer vanaf hun motor. Divela overleed ter plekke. Divela ontving doodsbedreigingen nadat hi j een groot corruptieschandaal binnen het voetbal naar buiten bracht. Er zit geen voortgang in het onderzoek naar zijn moord.

We vragen de autoriteiten van Ghana in een brief om een grondig en onafhankelijk onderzoek te doen naar de moord op Ahmed Divela en de daders te berechten. Een voorbeeldbrief vindt u HIER.

Onderzoek politiegeweld bij protesten
Onvrede over de autoriteiten leidde op 10 augustus 2022 tot massale protesten in Sierra Leone. Op sommige plekken werden de protesten gewelddadig. Zes agenten en meer dan 20 demonstranten en bijstanders verloren hun leven. Volgens getuigen gebruikte de politie buitenproportioneel geweld om de protesten neer te slaan.

We schrijven een brief waarin we de autoriteiten oproepen om een grondig en onafhankelijk onderzoek te starten naar de gewelddadigheden bij de protesten en de rol van de politie hierin. Een voorbeeldbrief vindt u HIER.

Klik hier voor een toelichting op deze schrijfdoelen.