brieven november 2022

In november schrijven we een brief naar de minister van justitie van Tunesië omdat in dat land 57 rechters en officieren van justitie zijn ontslagen. De redenen voor hun ontslag waren vaag, zoals ‘morele corruptie’ en deelname aan ‘feesten waar alcohol werd geserveerd’. Dit is een schending van hun rechten en bovendien een aanslag op de onafhankelijke rechtstaat. We vragen de minister van justitie de rechters en aanklagers hun baan terug te geven.

Tunesië

Russische autoriteiten schorsten afgelopen juli advocaten Lilya Gemedzhi, Rustem Kyamilev en Nazim Sheikhmambetov enkel en alleen omdat zij hun werk deden. Ze hielpen activisten op de door Rusland bezette Krim die om politieke redenen waren aangeklaagd. We vragen in een brief aan de voorzitter van de Russische Federale Orde van Advocaten om hun schorsing onmiddellijk op te heffen.

Geschorste advocaten

Klik hier voor een toelichting op de schrijfdoelen, en op de onderschriften bij de foto’s voor een voorbeeldbrief.