brieven juni 2023

Deze maand schrijven we een brief aan de autoriteiten van Egypte en Tadzjikistan, voor de vrijlating van Anas al-Beltagy (Egypte) en Abdullohi Shamsiddin (Tadzjikistan).

Anas-al-Beltagy

Anas al-Beltagy zit al 9 jaar vast onder verschrikkelijke omstandigheden. Hij is de zoon van een belangrijke leider van de Moslimbroederschap, een in Egypte verboden oppositiepartij. Hij sliep maanden in een ijskoude cel op de betonnen vloer met dag en nacht felle lichten aan. Hij werd geslagen, krijgt onvoldoende eten en geen medische zorg. Hij mag al zes jaar lang geen enkel contact met zijn familie hebben. Toen Anas al-Beltagy werd gearresteerd in 2013 was hij student. Hij is al tot vijf keer toe vrijgesproken van de aanklachten tegen hem. Iedere keer komt er een nieuwe onzinnige aanklacht waar hij zich tegen moet verdedigen.

Abdullohi Shamsiddin

Op 18 januari 2023 zette Duitsland Abdullohi Shamsiddin op het vliegtuig terug naar Tadzjikistan nadat zijn asiel werd afgewezen. De nationale veiligheidsdienst arresteerde hem meteen bij aankomst vanwege banden met een in Tadzjikistan verboden oppositiepartij. Op 29 maart werd hij veroordeeld na een uiterst oneerlijk proces. Hij kreeg 7 jaar celstraf. Het is nog steeds niet bekend waar Shamsiddin wordt vastgehouden. Hij loopt groot risico op marteling. Abdullohi Shamsiddins vader is een prominent lid van een oppositiepartij die in 2015 door de Tadzjikistaanse autoriteiten als terroristische organisatie werd bestempeld. Sindsdien zijn veel leden en leiders van de partij na oneerlijke rechtszaken vastgezet.

Klik op de onderschriften bij de foto’s voor een voorbeeldbrief, en klik hier voor een nadere toelichting op de schrijfactie van deze maand.